Japan · Story · Tazkirah

Salam Ramadhan

Ramadhan masuk ke pusingan kedua..

Apakah jaringan kita?

Pusingan pertama Ramadhan tahun 1430 Hijrah ini berbeza nikmatnya daripada Ramadhan yang pernah saya lalui sepanjang waktu lalu..Apakah kerana beberapa ujian yang mengocak ketenangan diri sepanjang tahun ini? Menjadikan saya semakin ingin dekat dan memohon pada Dia..rahsia dan hikmah yang hanya Dia mengetahuiNya.Bersangka baiklah..Dia tidak pernah menzalimi.Sedang kita yang selalu menzalimi diri sendiri.

Waktu ini dan tempat ini yang terbaik.Bersendiri juga yang terbaik.. Saya tidak pernah ada azam sebelum masuk ke bulan pernuh mulia ini.Sekadar berazam menghabiskan 30 juzuk Al-Quran dan yang lainnya seperti biasa, solat Terawaikh sepanjang Ramadhan dan Solat Tahajjud waktu bangun bersahur.Namun Ramadhan datang dan berlalu…apakah makna dan erti kedatangannya?Tidak saya rasai nikmatnya.

Alhamdulillah, beberapa hari sebelum Ramadhan, kami bertemu di rumah mb Nanik. Pengisian waktu itu amat bermakna.Ia tentang persediaan menghadapi Ramadhan, amalan afdal dalam bulan Ramadhan dan beberapa perkara lain.Pertemuan lewat malam itu hanya seketika namun penuh barakah, InshaAllah. Jazakillah..syukur hanya pada Allah..

Seminggu Ramadhan berlalu. Mbak Nanik mempelawa ke acara Mabit bersama KMIH berhampiran tempat kami.8 Ramadhan lalu asalnya ada beberapa perkara yang telah dirancang. Bermula dengan perancangan melancong ke pulau Shikoku bersama kawan-kawan lain, lalu saya menarik diri untuk pergi.Kemudian, perancangan seorang teman untuk ke tempat saya, namun di saat akhir pulang ke tanah air.Juga jemputan saya, mempelawa seorang teman dari Tokyo turun, sekadar mengisi kekosongan hati saya.Akhirnya..tidak jadi juga atas kesibukan peribadi.

Namun akhirnya tempat saya 8 Ramadhan lalu ke sebuah perhimpunan penuh makna itu.Benar..Allah tahu tempat terbaik.Dan Dia juga tahu apa yang sangat saya perlukan.Ya..ketika ini..itulah yang saya perlukan.bukan sebuah pakej perlancongan atau menghabiskan masa bersama teman-teman.Apa yang saya perlukan adalah sebuah pengisian..untuk jiwa yang kosong ini.Hampir menitis air mata ketika solat berjemaah di sana. Mendengar imam mengalunankan bacaan ayat suci Al-Quran, hati jadi sebak.Memang saya rindu pada suasana berjemaah di tanah air.Maha suci Allah..Ia adalah di sebuah negara yang jauh dari Islam ini.Suasana itu sama sahaja..Saya juga rindu untuk ke program.Musim panas tahun ini ramai yang pulang ke Malaysia.Maka, tiada program yang dirancang di bumi sakura ini.Biarpun hanya satu malam di sana, beberapa pengisian telah dirancang.Masa yang singkat itu sedikitpun tidak mencacatkan.Malah saya berpuas hati dapat menyerap beberapa perkara penting ketika duduk bersama di salah satu taman daripada taman-taman syurga itu.

Pengisian : Dari tulisan nota saya

Tahap Kesempurnaan puasa

1)  faham batas minimun berpuasa

2) berpuasa mata, tangan, kaki, fikiran, mulut, lisan, dan lain-lain

3) memproduk sebanyak mungkin AMAL SOLEH

7 Amalan di Bulan Ramadhan

1) berpuasa

2) Solat Terawikh, Qiamulail

3) Tadarus Al-Quran

4) Infaq/Sedekah

5) Keutamaan berdoa (2:186)

6) Beriktiqaf di masjid

7) menunaikan umrah

Taqwa

Definisi Taqwa: analogi oleh Ubair Bin Ka’ab menjawab soalan Umar Al-Khatab

Jawapan daripada Ali Abi Thalib

1) Takut kepada Allah

Jika kita takut pada seseorang, kita akan mengelak untuk bertemu dengannya.Takut pada binatang buas, kita akan menjauhinya.Takut kepada Allah? kita pasti akan dekat denganNya.Sedang semakin berani seseorang, semakin tidak takut dia kepada Allah..Nauzubillah..

2) Beramal dari isi Al-Quran

Ada banyak cerita dari Al-Quran..malah kisah cinta para Rasul juga tercatat di dalamnya.Mengapa kita sanggup membaca kisah Ayat-ayat Cinta tulisan manusia yang beratus-ratus halaman itu, tetapi tidak menyelami kisah yang lebih realistik dan sarat pengajaran di dalam Al-Quran? Ramai orang khatam Al-Quran 30 juzuk di bulan Ramadhan.Tapi, tidak ramai yang khatam membaca Al-Quran dan tafsirnya sekali.Marilah menetapkan matlamat..moga dengan usaha itu, nikmat beribadat lebih dirasai.Seolah Allah sedang berbicara dengan kita..Subhanallah..

3)  Siapkan bekalan untuk hari pembalasan

Ramadhan menghitung hari meninggalkan kita..Apakah kita masih lagi akan bertemu dengannya masa akan datang? Tiada siapa yang dapat memberi jaminan. Waktu yang ada ini, persiapkanlah..perhebatkan lagi tangisan di hening malam yang sunyi. Di minggu pertengahan  ini adalah pengampunan dariNya..

salam mubarak

Leave a Reply

