Omelanku

Muhasabah Diri

Sudah lama membiarkan rumah ini sepi,berdebu dan berhabuk..Sejak akhir-akhir ini tak ada masa membersihkannya.Bukan setakat membersihkan,singgah pun tak sempat.Kasihan dia kesunyian tanpa tuan..

Masa terasa TERLALU cepat berlalu.Hari berganti hari,minggu berganti minggu dan bulan berganti bulan.Rasa sedih meninggalkan pergi masa-masa yang ditinggalkan.Apakah ia telah terisi dengan baik?atau dibiar berlalu sepi,kosong..Saya terus bermuhasabah..Kalau ada mesin masa macam Doraemon,teringin jugak mahu kembali ke masa lampau.Tak adalah selampau mana..3tahun yang lalu pun cukuplah.Untuk apakah?Banyak benda yang dikesalkan sepanjang masa lalu dibiarkan sepi.Banyak benda yang ingin dicapai sebenarnya.

Tapi,apakah jika saya memiliki mesin masa,dan berkuasa memutar masa,apa-apa sahaja yang saya berharap ingin mendapatkan dan memilikinya tercapai??

Manusia memang selalu lupa.Dia fikir,dengan begini..begini..maka akan jadilah begitu..begitu..Kalaulah begini..begini…mesti boleh begitu..begitu…Hakikatnya dia hanya seorang PENIPU..siapa yang ditipunya?Tidak lain dan tidak bukan,dirinya sendiri.

Owh,aku tertipu sebenarnya

Saya merenung jauh ke luar jendela.Lihat langit biru yang luas terbentang tanpa tiang tegak yang mendirikannya.Lihat daun-daun hijau yang telah mula tumbuh liar usai musim ini.Saya lalu meninggalkan persoalan..

Di manakah silapnya?

One thought on “Muhasabah Diri

Leave a Reply

