Omelanku · Tazkirah

Allah is calling

kurniakan-aku-cntamu

Minggu lalu saya minta seorang kawan send kan lagu-lagu nasyid yang ada dalam simpanannya kepada saya.Disebabkan saya akan berjalan jauh cuti winter kali ini,eloklah kiranya mendengar lagu-lagu nasyid melalui ipod ni sebagai halwa telinga sepanjang perjalanan itu nanti.Seingat saya,saya mula suka atau boleh dikatakan fanatic terhadap lagu-lagu nasyid ketika membuat persediaan ke Jepun di Kuala Lumpur 4tahun lalu.Mak belikan sebuah radio untuk saya dan kerap kali saya mendengar pelbagai jenis lagu nasyid daripada kumpulan-kumpulan lama sehingga lah lagu-lagu daripada group-group baru.Saya bangga menjadi suppoter lagu-lagu nasyid

Setahun kebelakangan ini,saya sering mndengar lagu2 nasyid drpd sebuah siaran radio streaming di internet “nasyidfmhttp://www.nasyidfm.net/radio/

Alhamdulillah internet di bumi sakura sangat laju membolehkan saya mendengar tnpa buffer.. group2 nasyid sekarang semakin bnyk ibarat cendawan tumbuh selps hujan.Pencipta lagu dan Penulis lirik nasyid juga semakin kreatif berkarya dalam usaha menyampaikn mesej dakwah kpd pendengar syabas dn terima kasih diucapkn moga Allah memberi balasan baik untuk hamba-hamba yg membantu agamaNYA..

Kawan-kawan..hiburan itu tidak salah.Namun akan jadi  salah jika kita yg salah memilihnya.Didiklah hati dan jiwa memilih hiburan yang betul dan bertepatan dengan syariat.Biarpun kadagkala kehendak nafsu sering mengatasi akal,kita sentiasa boleh melakukannya jika ada keAZAMan.

Mendengar lagu nasyid tidak bermakna apa2 sekiranya hanya masuk telinga kanan keluar telinga kiri..berfikir dn hayati lah apa yg ingin dismpaikan melalui sebuah lagu nasyid yg kita dengar.pengahayatan terhadp sesebuah lagu kadangkala boleh membuatkn kita sebak lalu menitiskn air mata mesej dlm lagu nasyid bukan sahaja membawa unsur nasihat,tetapi juga sirah melalui cerita dalam lagu dan genre lagu yg paling saya gemari adlh lagu-lagu yg sering membuatkn saya berfikir lalu sebak..seringkali saya tidak dpt membendung air mata setiap kali mendengarkannya..

Lagu yang sejak akhir-akhir  ini sering menjadi halwa telinga saya ialah sebuah lagu dr kumpulan The Zikr bertajuk Allah Is Calling..entah kenapa saya sering terkesan setiap kali mendengarkannya.mungkin kerana mesej nya mengenai tepat ke hati saya.Jom dengar dn hayati sama2…

Allah is Calling

Allah is calling
But I didn’t answer
And when Allah is calling
I just listen to the voices 

Allah is calling
I just answer sometimes
And when Allah is calling
I just listen to the whispers

Allah is calling
I answer so many times
Allah is calling
I’m tired of them

Hardly forching myself
I have to accept it all
And that is really me
Who’s still not close to Allah

doa